Giriş yap

Şifremi unuttum

En son konular
» Salakça Yılbaşı Espirileri
Cuma Ara. 31, 2010 10:43 pm tarafından Admin

» beyninizin neresini kullanıyorsun?
Perş. Ara. 30, 2010 8:59 pm tarafından Admin

» Knights of honor
Salı Ara. 28, 2010 4:04 pm tarafından Admin

» İsimlerin anlamları
Ptsi Ara. 27, 2010 9:21 pm tarafından Admin

» İsmilerin anlamları
Ptsi Ara. 27, 2010 9:21 pm tarafından Admin

» OSİRİS EFSANESİ
Perş. Ara. 23, 2010 11:03 pm tarafından Admin

» Mısır Mitolojisi ( Tanrılar )
Perş. Ara. 23, 2010 11:00 pm tarafından Admin

» ****** Beşiktaşlıydı işte delili
Perş. Ara. 23, 2010 10:32 pm tarafından Admin

» Web programcı (web developer) olmak
Perş. Ara. 23, 2010 10:23 pm tarafından Admin

Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama

oyun yapmak istermisiniz?

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

oyun yapmak istermisiniz?

Mesaj  Admin Bir Perş. Ara. 23, 2010 10:18 pm

evet diyorsunuzdur ki buraya bakıyorsunuz javascript:emoticonp('What a Face')
Bu bölümün amacı; oyun yapımına başlamak isteyenlere bilgiler vermektir ve ayrıca insanların oynadıkları oyunları küçümsemelerini sağlamaktır.Bir oyun için 20-30 kişi 2-3 yıl çalışıyor bazen ve sonunda oynayanlar bende yaparım bunu diyorlar(hem de tek başına javascript:emoticonp('Laughing'))...


1. GİRİŞ


1.1. Oyun Yapma Mantığı


Bazılarınız (hatta ben de dahil) küçüklükte atari oynarken kafanıza: "Bu oyunu acaba nasıl yapıyorlar?" gibi sorular takılmıştır. Sonra ergenlik çağlarınıza girerken oynadığınız 3D oyunlarda bu hissiniz daha da güçlenmiştir. "Oyun Yapma" kavramı nerden ve nasıl çıktı bilmiyorum. Aslında ben de oyun yapmanın imkansız olduğu kanaatine varırdım. Ama insan bir şeyi öğrenince, gerisi gerçekten de su gibi geliyormuş. İlk olarak oyun yapma işini şöyle düşünüyordunuz sanırım: "Ben şimdi birkaç resim yapsam, sonra bir yere o resmin ne yapacağını türkçe olarak yazsam, acaba bir oyun olur mu?". Dediğiniz mantık doğru. Ama Türkçe olması dışında. Maalesef türkçe olarak yazılan ve oyun yapmaya yarayan bir kodlama dili yok. Ne dediğime dikkat edin: "Kodlama". Oyunlardan size 2D bir örnek veriyim. Mesela bir karakter olacak (tabi 2D). Sonra bir yol olacak. Bir de bitiş noktası olacak. Şimdi siz bunların grafiklerini yaptınız. Bunların hareket etmasi ve oyun işlevinin çalışması için koda ihtiyacınız vardır. Ama bazı yerlerde bu böle değildir. Oyun yapmak için ilk olarak bir oyun motoruna ihtiyacınız vardır. Örnek olarak: 3D Game Studio, Delta 3D, Game Maker, Adventure Game Studio vb. Bunlardan örnek olarak "Game Maker"ı vereyim. Game Maker'da kodlama yerine seçenekler var. Ama orada da kod yazma sistemi var. Game Maker'ın, bu hazır seçenekleri arasında istediğiniz bir şeçenek yoksa, işte kod yazmak burada çok işinize yarayacaktır.

Aslında oyun yapmak deyince hemen 3D oyunu aklınızdan geçirmeyin. Oyunlar 3D ve 2D olarak ikiye ayrılırlar. Zor olanı tabiki de 3D'dir. Ama mantığını kavrayınca hiçbir sorun yoktur. Çünkü asıl zorluk mantığındadır. Game Maker 2D oyun yapma programıdır. Fakat bununla 3D oyunlar da yapılabilir. İşte bu noktada daha çok kod bilmeniz lazım. Sanırım oyun yapma mantığını kavradınız. Ama ben şu an burada sadece oyun yapmanın kod kısmından bahsettim. Oyun yapmak için birçok grafiğe de ihtiyacınız vardır. Ne demek sitediğimi ilerki bölümlerde daha iyi kavrayacaksınız.
1.2. Oyun Yapımına Başlamak


Oyun yapımına başlamadan önce en gerekli kural; küçük küçük projelerden başlamaktır. Yani başlayanlar hemen FİFA, CRYSİS gibi oyunlar yapmaya çalışmasın. Bu kuralı görmezden gelen biri, isterse bunu deneyebilir. Yani hemen büyük projeler yapmaya çalışabilir. Ben sadece uyarıyorum yani. Gerisi sizin kararınıza kalmış. Herneyse... Oyun yapımına başlamadan önce bazı hazırlıklar yapmak gerekir. İlk olarak, oyununuzu yapabileceğiniz bir oyun motoru belirleyiniz. (oyun motorları ve açıklamalarını, sonraki bölümlerde göreceksiniz.) Oyun motorunuzu belirledikten sonra, bu oyun motoru hakkında bilgiler edininiz. Bunun amacı ise; oyun motoru hakkındaki bilgileri öğrenip, oyun motorunda daha verimli ve hızlı bir şekilde çalışmaktır. Daha sonraki husus ise oyun motorunda kullanılacak kodlama dilini öğrenmek. En sona kalan kısımlar ise; grafikler ve oyunu birleştirmedir.

Hazır grafikler demişken grafiklere ufak bir geçiş yapalım. İki tür oyun olduğu gibi iki tür de grafik vardır. Bunlar: 2D ve 3D grafiklerdir. Tabi günümüzün teknolojileri ile bu boyutlar çoğalmaktadır. Mesela en son bilgilere göre 6D kavramı çıkmış. Bu kavram genellikle oyunlarda kullanılacakmış. Neyse, biz geçelim grafiklere. 2D grafiğin en iyi açıklaması: İki boyutlu görünümde olan garfik türüdür. Koordinat düzleminde, X ve Y doğrularıyla oluşan şekillere de 2 boyutlu şekil denir. 3 boyut ise; bu koordinat düzleminin tam ortasından bir doğru daha geçer. Bu doğru, cisme en kazandırır. Buna ise 3D denir. 2 boyutlu şekilleri, "Microsoft Paint" gibi resim ve grafik programlarıyla yapabilirsiniz. Yani 2 boyutlu şekillerin özel bir programı yoktur. Ama 3 boyutlu şekiller böyle değildir. Bu şekilleri yapmak için özel programlara ihtiyaç vardır. Bu programların özel modülleri sayesinde, 3D şekil yapmak çok basit hale gelir. Koordinat düzleminin tam ortasından geçen doğruya ise "Z doğrusu" adı verilmiştir. Bu programlar Z doğrusu vardır.

Oyun yapımına bu yöntemlerle ve yavaş yavaş başlarsanız sizin için daha iyi ve kolay olur. İsterseniz bu söylediklerimi umursamayabilirsiniz. Bu size kalmış bir şey. Şimdilik bu giriş kısımları bitmiş saylır. Oyun motorlarını da anlattıktan sonra bitecek. Bu "GİRİŞ" kısmı bittikten sonra oyun yapımında daha ayrıntıya gireceğiz.
1.3. Oyun Motorları


Daha önce de bahsettiğim gibi oyun motorları, oyun oluşturmamıza yarayan araçlardır. Bir oyun motorunuz olmadan oyun yapamazsınız. EA ve CRYTEK gibi büyük firmalar, oyunlarını kendi geliştirdikleri oyun motorlarıyla yaparlar. Yani sanmayın ki onlar oyun motoru olmadan oyun yapıyor. Şimdi kısa olarak 2 oyun motorunu inceleyelim:

3D GAME STUDİO:

Bu, 3D oyun yapma programıdır. 3D Game Studio ile basit 3D oyunlar yapabilirsiniz. Tabi bu program internete 30 günlük deneme sürümleriyle veriliyor. Bu programda WED, MED ve SED olmak üzere 3 ayrı program vardır.

MED, oyununuz için 3D modeller oluşturmanıza yarar. İşte oyun yapımının grafik yeri budur. MED'in bu programda bulunma amacı da aynıdır zaten. 3D modeller yapıp, oyuna aktarmak.

SED, oyununuz için kodlarınızı yazacağınız bölümdür. Size bahsettiğim kod bölümü yani. Her oyun motoru aynı kodlama dilini kullanmaz. C++ kullanan da vardır OPENGL de... 3D Game Studio ise kendine özgü "Lite-C" kodlama dilini kullanır. (Bu kodlama hakkında daha ayrıntılı ve türkçe bilgi için: www.acknexturk.com adresine bakınız.)

WED ise tüm bu grafik ve kodların toplandığı, oyununuzun haritasının hazırlandığı, daha doğrusu oyununuzun birleştirildiği yerdir. Burada oyun ".EXE" türüne çevrilip, kullanıma hazır hale gelir. Programın en önemli yeri de budur zaten. (3D Game Studio programı için daha ayrıntılı bilgiye www.3dgamestudio.com adresinden ulaşabilirsiniz.)

GAME MAKER:

Bu program ise 2D ve 3D oyun yapma programıdır. Özellik kısıtlamalı versiyonu ile piyasaya sürülen bu program, genel olarak 2D, fakat gelişmiş olarak 3D oyunlar yapmanıza sağlar. 2D oyunları kodsuz bir şekilde hazır seçeneklerden kolayca yapabilirsiniz. Fakat 3D yapmak için bazı kod ve ayarlar gereklidir. Oyun yapımına başlangıç adımınızı bu programda atmanızı tavsiye ederim.


2. OYUN YAPILIŞ EVRELERİ


2.1. Oyun Senaryosu


Oyun yapmak için önce bir senaryoya ihtiyacınız vardır. Çünkü oyununuzu bir şeye göre işletmeniz lazım ve bunun da senaryo olması gerek. Oyun senaryoları, neredeyse film senaryolarıyla aynıdır. Senaryoyu hekez yazabilir. Fakat senaryo için hayal gücünüzü zorlayacağınızdan, hayalgücünüzün de biraz iyi olması lazım. Sonuçta bu bir oyun. Strateji türünde senaryolar yazmak insana zor gelebilir. Çünkü strateji türü, gerçekten kafa yorulacak bir senaryo türü olur.

Tabi senaryoyu bazı oyunlarda yazmayabilirsiniz. Büyük bir oyun yapcaksanız, bu oyunu bir düzene koymanız lazım. Senaryo yazarak bunu yapabilirsiniz. Ama yazmazsanız işleriniz karışabilir. O yüzden senaryo önemli bir husustur.

Küçük bir oyun yapacaksanız bile bence senaryo yazın. Çünkü ileride büyük oyunlar yapacaksanız, şimdiden alışıp zorlanmazsınız. Yani önceden öğrenirsen ileride zorlanmazsın. Hem bunun önemli bir yanı da var. Eğer küçük oyunlarda başlarsanız, büyük oyunlara geçerken senaryo yazma bilginiz daha da gelişir. Eğer oyun yapımına başlamak istiyorsanız, benim tavsiyem: Senaryo...
2.2. Oyunun Planını Hazırlama


Oyununuzun düzenli işlemesi için önce kağıt üzerinde bir planı olması gerekir. Bu şekilde oyunu daha hızlı ve kolay yapabilirsiniz. Peki planda neleri yazmamız lazım? Bu sorunun cevabı çok basit. İlk olarak, oyununuzun yapılış safhalarını, ikinci olarak oyunda yer alacak modelleri, üçüncü olarak oyundaki kodlamaları ve son olarak da oyununuzun haritasını yazmanız gerekir.

Mesela oyununuza nerden başlayacağınızı düşünüyorsunuz. Eğer bir planınız yoksa; oyuna ortasından başlayarak düzeni bozabilirsiniz. Yani şimdi ortadan başladınız diyelim. Saonra aklınıza başta yapacağınız bir şey geldi. İşte bu durumda ortadan başladığınız için gerideki bir şeyi ekleyemeyebilirsiniz.

Modeller ve kodlar da çok önemli. İşte daha demin dediğim durumla kodlarda daha sık karşılaşırsınız. Bu durumlarda kodlarınızı da bir plana koymanız gerekir. Modellere ise bir örnek vereyim. Mesela bir ana karakter yapcaksınız. Bu karakter plan üzerinde çizili olmadığından, yaparken aklınıza binbir türlü şey gelecek ve doğal olarak sürekli silip, baştan yapma sorunları olacak. Bu durumda bayağı zaman kaybı ve zorluk çekeceksiniz. İşte bu durumda modellerinizi de bir plana göre yapmanız daha iyi.

En önemlisi de oyunu oynatacağınız haritalar. Bunları kafanızın estiği gibi yaparsanız yine modeldeki gibi sıkıntılarla karşılaşırsınız ve hatta bir yanlışlık, projenize baştan başlamanıza sebep olabilir. Çünkü harita, oyunun en önemli kısımlarından biridir. İşte böyle durumlarda kesinlikle oyununuza bir plan yapmanız gerekir.
2.3. Oyunun Grafiklerini Hazırlama


Oyunu oyun yapan kısım oyunun grafikleridir. Grafik olmadan kesinlikle oyun yapılmaz. Kodsuz bile yapılır ama oyun olması için grafik lazımdır. Beki nedir bu grafik? Grafik dediğimizde akla ilk gelen şeylerden bir sütun grafiğidir. Bu da doğru. Ama grafiğin oyun yapımındaki yeri koordinat düzleminden geçer. Koordinat düzleminin bir doğrusu 1 boyut, 2 doğrusu 2 boyut ve 3 doğrusu da doğal olarak 3 boyutu ifade eder. Bir boyut yanlızca nokta ve çizgidir. Onlar sadece öyle kullanıldığında hiç bir şey yapılmaz. Ama tüm grafiklerin içinde nokta vardır. Grafiklerdeki noktalarla çizgiler oluşturulur. Bu çizgilerle ise grafiğin temelini oluşturacak olan poligonlar yapılır. Bunlar çizgilerden oluşan ve garfiğin temel hususunu oluşturan parçalardır. Poligon kare veya üçgen olabilir. Bu kare veya üçgenler bir objeyi oluşturur. Bir insan modelinde yaklaşık 1000 poligon vardır.

2 boyutlu objeler ise, koordinat düzleminin X ve Y kesişen doğrularıyla oluşan şekillerdir. Bu şekiller kare, dikdörtgen veya üçgen olabilirler. Tabi bundan başka herşey olabilirler. Mesela bir su şişesinin üstten görünümü gibi... 3 boyutlu grafik ise çok farklıdır. Bunlar X ve Y doğrusunun ortasından geçen ve objenin enini oluşturan Z doğrusu ile oluşurlar. Perspektif görünümleri verdır ve genellikle uzay cisimleri olarak adlandırılırlar.

Şimdi size 3 boyutlu grafiğe değineceğim. Bu grafikleri yapmak için özel programlara ihtiyaç vardır. Mesela Cinema 4D, 3D Studio Max vb. gibi... Mesela bir masa yapacaksınız. Bunu yapmak için önce o programlardan birini öğrenmeniz lazım. Çoğunlukla o programlarda hazır küp veya üçgenler olur. Bunların amacı; bunlardan yola çıkılarak bir obje oluşturmaktır. Genellikle 3D (3 boyutlu) modelleme programı para ile satılır. Çoğunlukla internette demosunu bulabilirsiniz. Bu programlar ile belirli bir uzantıda objenizi yaparak, oyuna aktive edebilirsiniz.

Yazımızın bundan sonraki aşamasında zor olan, fakat öğrenenler için çocuk oyuncağı olan kodları öğreneceğiz. Daha kaliteli bir tasarım için bu kodlar gereklidir. Kodlara değinirken tabiikide oyun yapımındaki yerinden de söz edeceğiz.
2.4. Oyunun Kodlarını Hazırlama(ki muhtemelen en zor yeridir)


Şimdi sıra geldi baştan beri bahsettiği hususa; yani kodlamalara. Kodlama ifadesini daha önce duymuşunuzdur. Sayısal lotolarda rakamları kodlarsınız. Aslında burdaki kodlamalar da öyle bişey. Yani siz buraya rakam, sayı ve özel işaretleri kodlayacaksınız ve ortaya bir proje çıkacak.

Başlıca kodlama dilleri: Delphi, Visual Basic, Pascal, C#, C+, C, Java ve PHP'dir. Tabi bunlar en çok kullanılan kodlama dilleridir. Bundan sonra HTML gibi bir çok basit veya zor kodlama dilleri mevcuttur. Bu saydıklarımdan HTML, PHP ve Java; internet kodlama dilleridir. Tabi bunlarla başka şeyler de yapılır. Bunların dışında kalanlar ise programlama dilleridir. Bunlarda C gibileri bazı programlarda oyunyapmaya yarar. Diğerleri ise WİNDOWS veya başka bir işletim sistemi tabanında program yapılmasını sağlar.

Game Studio'nun da kendine özgü bir "Lite-C" adında kodlama dili vardır. Bu dil, programa özgü olduğu için sadece o programda çalışır. Oyun kodları için herhangi bir siteden dersler alabilirsiniz.

Peki biz bu kodları niçin hazırlıyoruz? Bu kodları oyunumuzu daha gelişmiş bir şekilde ve daha kalitelice yapılandırmak için, bu kodlar bize lazımdır. Yani sen bu kodlar olmadan bir ateş yapamazsın. Ancak bu kodları kullnarak bir ateş partikülü oluştursun. Ayrıca yürüme, koşma ve tırmanma gibi faaliyetlerde de bu kodlar işinize yarar. Bu kodların hepsini bir arada tutmak mümkündür. Kodları bir arada tutmak için hazırlanan DLL kütüphaneleri, onlarca kodu tek bir dosyada toplamanıza yardımcı olur. Bu da size kolaylık sağlar.

Oyun kodları yazıldıktan sonra, bu kodları oyuna koyma aşamanız kalıyor. Bunu da bazı yerlerden destek bilgi alarak kolaylıkla yapabilirsiniz. Kodları yazıp, bunları oyuna aktardıktan sonra geriye tek bir adım kalıyor. Onu da ilerleyen zamanlarda öğreneceksiniz.
2.5. Oyunu Birleştirme ve Test Etme


Oyunun son aşaması birleştirme ve oyunu test etmedir. Bu aşamada, oyun motorunuzun birleştirme (ya da diğer değişle harita) programı ile birleşimini tamamlayacaksınız. Buraya kodlarınızı ve modellerinizi atarak, oluşturduğunuz harita üzerinde derleyeceksiniz. Derleme; oyuna veya haritaya, yeni bir şey eklenmiş ise bunu tam manada oyunun içeriğine kaydetmek için kullanılan bir işlemdir. Derleme işlemini oyun motorunun içierisindeki bir programla halledebilirsiniz. Ayrıca bütün genel ayarların yapıldığı yer de burasıdır.

Oyunu bir şekilde derledikten sonra sıra geliyor test etme aşamasına. Bu adımı atlarsanız, oyununuzda bir aksaklık çıktığında bunu bir daha düzeltme imkanınız olmaz. Bu nedenle bu aşma da çok önemlidir. Yaptığınız tüm şeylerden sonra oyunu test etiğinizde ve bulduğunuz hataları düzelttiğinizde artık oyununuz hazırdır.

Peki bunu nasıl kullanılabilir hale geçireceğiz? Tabiki de her oyun motorunda olduğu gibi ".EXE" dosyasına çevirme işlemini kullanmanız yeterlidir. Bu dosya türüne çevirdiğinizde, artık oyununuz kullanıma hazırdır. Oyununuzun ilerki sürümlerini de çıkarmak amacıyla da, derlenmiş dosyalarınızı silmenizi tavsiye etmem. Eğer silerseniz ve yeni sürüm çıkaracak iseniz, her şeye yeniden başlamak zorunda kalırsınız.

İsterseniz çok iyi bir oyun yaptıysanız bunu bir oyun firmasına gösterip, (oyun firması kabul ederse) oyununuzun satışını yapabilirsiniz. Tabi bunun için bayağı bir büyük oyun geliştirmeniz lazım ve bu oyunun da (bazı türler hariç) iyi bir senaryosu olması lazım.


3. İKİ BOYUTLU OYUN YAPIMI
3.1. İki Boyutlu Oyun Yapma Programları


2D (2 Boyutlu) oyun yapmaya başlamadan önce bir program seçmeniz gerekmektedir. Aslında bir gerçek olarak, 3D oyun yapma programlarıyla iki boyutlu oyun yapılabilir. Eğer ki 3D oyun yapım programını kullanmayı biliyorsanız, burada 3D oyun yapmak size basit gelecektir. Ama siz oyun yapımına başlamak istiyorsanız, kesinlikle 2 boyutlu oyun yapımından başlamanızı tavsiye ederim.

Şimdi size Game Maker programından bahsedeceğim. Bu program ile 2D ve 3D oyun yapılabilir. Ama 3D oyun yapmak daha zordur. Bunun için bunda çoğunlukla 2D oyun yapılmaktadır. En tanınmış oyun yapım programlarından olan Game Maker'ın, kodsuz olarak oyunun yapılmasını sağlayan bir çok özelliği bulunur. Ayrıca programı basitliğinden dolayı çabuk kavrayabilirsiniz. Bu sebeple genel olarak bu program tercih edilmektedir.
3.2. İki boyutlu Grafik Yapımı

En basit grafiklerden biri 2D grafiklerdir. Bu grafikler, istenilen her çizim programında yapılabilir. Yani bu grafikler için herhangi bir özel program yoktur. İstediğiniz her çizim programında yapılabilmektedirler. İsterseniz bu grafiklerin animasyonu da yapılabilir. (Animasyon ileriki derslerde anlatılacaktır.) Herhangi bir .GIF resmi yapma programında veya 2D oyun yapma programında, sişzin yaptığınız bir 2D karakterin animasyonu kolaylıkla yapılabilir.

Grafiği yaptıktan sonra, bu grafiğe bir özellik vermek kalır. Yani, resme bir özellik verme gibi bir şey yapmanız gerekir. Bunu elbette 2D oyun motorları ile yapabilirsiniz. Eminim ki her 2D programında, bu özellik bulunmaktadır.
3.3. İki Boyutun Kullanıldığı Diğer Alanlar

Şunu söylemeliyim ki, 2 boyutun kullanım alanı, 3 boyuttan fazladır. Çünkü 3D yanlızca oyun yapımı, animasyon gibi şeylerde kullanılırken 2D, bilgisayarın neredyse her yerinde kullanılmaktadır. Mesela işletim sistemlerinin (Windows XP, Windows VISTA, Windows 7) çoğu yerinde 2D kullanılır. Kullanıcıya kolaylık sağlamak için bu gereklidir. Kullanıcı 2D'yi daha rahat kavrar ve kullanır.

Resimlerin çoğu 2 boyutludur. Fotoğraf makinesi veya cep telefonu gibi aletlerle çekilmiş fotoğraflar haricinde, el ile yapılmı ve bilgisayda veya bilgisayarsız bir şekilde çizilmiş resimlerde çoğunlukla 2 boyut kullanılır. Bankamatik işlemlerinde, WEB tasarımlarında, mobil aygıtlarda, programlarda vb. şeylerde 2D kullanılmaktadır.

4. ÜÇ BOYUTLU OYUN YAPIMI
4.1. Üç Boyutlu Oyun Yapma Programları


Bu programlarla çok az uğraşılarak, önceki başlıklarda söz ettiğim gibi bir 2D oyun yapılabilir. Ama 3D oyun yapma programları, çok özel programlardır. İçerisinde birçok 3D düzenleme ve kamera araçları bulunmaktadır ve hepsinin birer kodlama dili olması gerekmektedir. Kodlama dilleri kendilerine ait veya çok olarak kullanılan, mesela C, C++, Visual Basic gibi diller olabilir. Bir çok yerde kullanılan bu dillerden olursa daha iyi olur. Çünkü bu programların, internetteki eğitim dersleri oldukça fazladır.

Benim de en çok kullandığım bir program olan 3D Game Studio'da, tam 3D oyun yapımına özel araçlar vardır. Bu programda bir kodlama, bir modelleme, bir de birleştirme bölümü olmak üzere 3 ayrı bölüm vardır. Kodlama bölümünde kendine ait olan Lite-C kodlama dili veya daha demin bahsettiğim ve çoklu olarak kullanılan C++ kodlama dili kullanılır. Modelleme bölümünde ise modelleme yapılır. Karakter ve diğer modeller burada tasarlanır. Burada 3D modellemeye özel araçlar bulunur. Bu araçlar modellemeyi kolaylaştırır. Oyun birleştirme bölümünde ise harita tasarlanır ve tüm kod ve modeller burada toparlanıp, oyun ".EXE" dosyasında kullanıma hazır hale getirirlir.
4.2. Üç Boyutlu Modelleme Programları

3D modelleme programları önceden bahsettiğim gibi özel programlardır. Bu programlarda modellemeye (3D Modellemeye) özel araçlar bulunur. Bu araçlar ile 3D modelleme kolaylaştırılır ve modelleme gerçekleştirilmiş olur. Bu programlardan Export (yani dışarı çıkarma anlamında) edilen modeller, oyun yapma programına uygun bir türde kayıt edilir ve oyunun içerisine yerleştirilir.

Bu araçlardan birine örnek vermek gerekirse o da; "3D Studio Max"dır. Bu program dünyanın en tanınmış 3D Modelleme ve Animasyon programıdır. Programda kullanılan birçok araç, modellemeyi kolaylaştırır. Ayrıca bu programın export sçeneklerinde bir çok tür bulunmaktadır. Bu türler sayesinde, programdan çıkan 3D model, diğer oyun motorlarına çok kolay bir şekilde uyum sağlayabilir. İşte burada programın kullanım amacı ve kullanım alanı genişlemektedir.
4.3. Üç Boyutlu Tasarım

Biliyorsunuz ki, eğer bir 3D oyun yapmak istiyorsak, bu mantığa sahip olmamız gerekmektedir. Bu mantığı internetin her köşesinde bulabilirsiniz. Aslında bunun 2D'den ayrı olmasının sebebi, 3D ortamda çalışmanın ayrılığıdır. Yani 2D'de 2 düzlemde, 3D'de ise 3 düzlemde çalışma imkanınız olur. Doğal olarak da 3D daha zor gelebilir.

İnternette bu mantık ile ilgili pek çok döküman ve ders gibi kaynaklar vardır. Bu kaynaklardan yararlanarak, siz de bu mantığı basitçe kavrayabilirsiniz. 3D çalışma ortamının zorluğunu bir 3D oyun programında çalışarak anlayabilirsiniz. Aslında her 3D veya 2D oyun motoru birbirinden ayrı, fakat mantığı aynıdır.

5. ANİMASYON
5.1. Animasyon Nedir?


Animasyon kısaca, bir 2D veya 3D grafiğin, hareketli halidir. Yani bir grafiğe hareket vererek, onun kendisini oynatmasını sağlayabilirsek, bir aniamasyon yapmış oluruz. Aniamsyon yapmak için illaki bir programa ihtiyaç duyarsınız. Gelişmiş resim düzenleme programlarında, animasyon özelliği vardır. Şimdi 2D ve 3D animasyon kavramlarını öğreneceğiz.
5.2. İki Boyutlu Animasyon

İki boyutlu animasyon genel olarak ".GIF" resmi olarak adlandırılır. Bu animasyonlar GIF programlarıyla veya gelişmiş resim düzenleme programlarıyla kolaylıkla yapılabilir. Daha önceden bahsettiğim gibi, bir 2D oyun motoru ile de yapılabilir. Bu animasyonların amacı, oyunada yürürken, koşarken veya zıplarken, oyuna bir hareketlilik katarak, oyunun gerçekçi görünmesini sağlar. Yani bir karakteri yürütmek istersek ve karakteri animasyonsuz yürütürsek, o zaman oyunun pek tadı olmaz.
5.3. Üç Boyutlu Animasyon

Üç boyutlu animasyon için yine özel bir program gerekir. Zaten 3D ne yaparsak özel bir program gereklidir. Bu programlara örnek olarak 3D modelleme programları verilebilir. Çünkü çoğu 3D modelleme programında animasyon yapma özelliği ve animasyon araçalrı vardır. 3D animasyonlar, 2D gibi ".GIF" formatında değil, daha değişik video formatlarında kayıt edilirler ve oyuna da kod ile koyulurlar.

3D animasyon ve modelleme programlarından biri de Cinema 4D'dir. Benim en çok kullandığım bu programın içerisinde animasyonlama araçları vardır. Bu araçlar animasyonlamayı, yani animasyon yapmayı kolaylaştırır. Animasyonları video formatında kayıt eder. Video formatını kendiniz, programın ayarlarından ayarlayabilirsiniz. Bu sayede istediğiniz formatta ve boyutta bir animasyon elde etmiş olursunuz. Ayrıca programın, internette bir çok tutoriali (yani online ders de denebilir) ve dersleri vardır. Bu sayede hızlı ve kolay bir şekilde öğrenilebilir. Daha demin bahsettiğim 3D Studio Max programı da buna benzer bir programdır. Yani onun da animasyonlama özelliği ve araçları vardır. Laughing Laughing
avatar
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 23
Tecrübe puanı: : 65425
İtibar : 0
Kayıt tarihi : 21/12/10
Nerden : İstanbul

Kullanıcı profilini gör http://dkal.benimforum.org

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz